Antalsuppfattning – Spollådorna

Syftet med den här övningen är att barnet:

  • genom muskelsinnet ska lära sig att desto större tal ju fler spolar behövs
  • visuellt ska förknippa antalet stavar med rätt tal
  • lär sig innebörden av talet 0

Förmågan att använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp utvecklas.

Övning: Be barnet att peka och säga talen från 1 till 9. Peka på talet 1 och be barnet säga talets namn. Be barnet att plocka upp en spole ur spollådan med den dominanta handen. Lägg över spolen i den icke dominanta handen och därefter i den dominanta handen igen för att muskelminnet ska få en känsla för antalet. Lägg därefter spolen i rätt fack. Prata om begreppet noll – ingenting.

När barnet är färdigt ska det inte finnas några spolar kvar i lådan. Spollådan gummibandOm barnet vill kan det sätta ett gummiband om varje mängd spolar för att ytterligare förstärka muskelminnet.

Ytterligare övningar med spollådan är att barnet lägger ut spolarna på golvet framför spollådan så att en triangel bildas.SpollådanHär kan du se en amerikansk film som visar hur man använder materialet.

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s