Udda och jämna tal – Addition

Syftet med övningen är att barnen ska få en ökad förståelse vad som händer om vi adderar två jämna tal, två udda tal respektive ett jämnt och ett udda tal.

Förmågan att använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp utvecklas.

Övning: Låt ett jämnt antal barn ställa upp två och två. Ställ ett annat jämnt antal barn två och två i det första ledets förlängning (ca en meters mellanrum mellan leden). Vad händer om vi slår ihop de två leden? Som vi tydligt kan se är det fortfarande ett jämnt antal barn i det sammanslagna ledet.

Gör om samma övning men välj nu två udda antal barn till de båda leden, t ex 3 barn och 7 barn. Vad händer om vi slår ihop leden? Jo, de två barnen som tidigare inte hade någon kamrat att hålla i handen bildar ett jämnt tal. Adderar vi två jämna tal blir summan alltså alltid jämn.

Gör om övningen ytterligare en gång för att visa att om vi adderar ett jämnt tal med ett udda tal blir summan ojämn.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s