Udda och jämna tal – Att förstå begreppen

Syftet med övningen är att barnet:

  • ska få en ökad förståelse för tals egenskaper och främst udda och jämna tal
  • ska få en visuell bild av begreppen, kopplad till elevens vardag

Förmågan att använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp utvecklas.

Övning: Uppmana fyra barn att ställa sig i ett promenadled, två och två. Alla barn har någon att hålla hand med, alltså är fyra ett jämnt tal. Uppmana sju elever att ställa sig i ett promenadled, två och två. Ett barn saknar kamrat, alltså är sju ett udda tal.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s