Bedömning

Under de senare åren har bedömningsprocessen varit central i den svenska skolan. Tankar har nötts och blötts och de flesta av oss har nu äntligen börjat  landa i bedömningsarbetet och ser de stora vinsterna med den formativa bedömningen.

Det här är mina tankar kring bedömning i matematik

Min tanke är att varje arbetsområde inom matematiken ska ha en bedömningstanke utifrån förmågorna. Bedömningen ska vara kopplad till en matris. Matrisen synliggör lärandet för barnet eftersom barnet tydligt kan se att det finns nya nivåer att komma vidare till om man tränar mycket och har viljan. Min förhoppning är att de flesta elever ska komma till den översta nivån. Tron på att varje elev har förmåga att klara kunskapskraven är central för mig. Jag försöker regelbundet göra en ”nulägesrapport” med barnet så att det vet vilken nivå det befinner sig på. Matrisen är alltså ett levande material som ständigt är under pågående process.

Matris positionssystemet

Eftersom min matematikundervisning är individanpassad kan matrisen se lite olika ut beroende på vilket barn jag arbetar med. Ett barn som känner sig osäker på matematik behöver mål som känns uppnåbara inom kort framtid. Jag bryter alltså ner den ”normala” matrisen i mindre delmål. Känslan av att lyckas är ju så otroligt viktig för oss alla.

Inom en del arbetsområden, t ex positionssystemet, förtydligar jag målen ytterligare genom att skriva små individuella delmål kopplade till specifika övningar på barnens matematikplaneringar. När barnen gör övningarna får de samtidigt berätta vad de tränar på.

Slutligen blir bedömningen en del i mitt skriftliga omdöme.

 

Kommentera

