Positionssystemet – Hundra- och tusenrulle

Material: Positionsbok, multibasmaterialet, pappersremsor av cm-rutat papper, trästav ca 10 mm tjock och 12 cm lång, klister, grön, blå och röd penna

Syftet med övningen är att barnet

  • ska träna på att skriva talraden från 1-100 samt 1-1000
  • ska bli säker på postionssystemet

Förmågan att använda matematikens uttrycksformer utvecklas.

Övning: HundrarulleBerätta för barnet att de ska få göra en egen hundrarulle med talen från 1-100. Börja med att bygga talet ett i positionsboken skriv därefter en etta i kolumnen längst till höger (entalskolumnen) med en grön penna (alla ental skrivs med grön penna). Fortsätt bygga och skriva talen 1-9. Bygg talet 10 och skriv en blå etta i tiotalskolumnen (alla tiotal skrivs med blå penna) och en grön nolla i entalskolumnen osv. När barnet ska skriva talet 101 använder det en röd penna till ettan i hundratalet, en blå penna till nollan och en grön penna till entals-ettan.

Ental – grön penna, Tiotal – blå penna, Hundratal – grön penna, Tusental – grön penna

När remsan tar slut klistras en ny fast på baksidan av den gamla. Remsorna snurras upp på blomsterpinnen efter hand och hålls ihop av ett gummiband.

TusenrullenNär barnen är helt säkra på positionssystemet behöver de bara bygga några tal då och då. Om barnet tycker att det är krångligt att hålla på att byta färg på pennan är ett alternativ att dra lodräta streck med de färgade pennorna (se bild) och därefter skriva med en vanlig blyertspenna.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s