Taluppfattning – Kvantitet och symboler 11-19

Material: ”Seguinbräda A” (eller egentillverkad bräda), 9 tiotal, 45 ental (eller ”Lilla Pärltrappan”), talkort 1-9

Syftet med övningen är att barnet

  • ska lära sig namnen på talen 11-19
  • ska förknippa talen med kvantiteterna 11-19

Förmågan att använda matematikens uttrycksformer utvecklas.

Undervisning: Lägg talkorten i en hög till höger om brädet. Lägg den lilla pärltrappan och tiotal till höger om brädet. Visa hur man bildar kvantiteten 11 till höger om den Seguin 11-13första 10:an på brädet genom att lägga ett tiotal och den röda pärlstaven (1 ental). Be barnet att bilda motsvarande tal på brädet genom att lägga talkortet med talet 1 på nollan på talet 10 så att talet 11 bildas. Fortsätt på samma sätt upp till 19. Avsluta övningen med att peka på de olika talen och repetera deras namn.

Anmärkning: Enligt montessorimanualen ska tiotal och ental ligga till vänster om brädet men det är mer naturligt för mig att lägga materialet till höger om brädet.

Här kommer ”seguinbrädan 11-19” (word-dokument) och

seguinbräda 11-19 och 10-90 (PDF).

Annonser

One thought on “Taluppfattning – Kvantitet och symboler 11-19

  1. Ping: ”Seguinbräda 11-19″ och ”Seguinbräda 10-90″ att skriva ut. | Montessoriinspirerad matematik

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s