Varför arbetar jag utan mattebok?

Min matematikundervisning är sedan fem år tillbaka helt utan mattebok för nästan alla barn. Jag skriver nästan för i varje klass finns det oftast någon elev som av olika anledningar känner en stor trygghet i att arbeta i sin mattebok och då låter jag dem till viss del göra det. Jag upplever att vinsterna med att arbeta utan mattebok är väldigt stora och jag hoppas att fler vågar ta steget efter den stora ”Mattelyfts-satsningen” i Sverige.

Matematikundervisning utan mattebok skapar en arbetsmiljö med färre stressmoment och en mer individanpassad undervisning. Hur tänker jag då? Jo, konkreta övningar kan göras utan press på att eleverna ska hinna göra en viss mängd uppgifter i boken. Genomgångar och diskussioner blir lugnare. Kommentarer som ”-När får vi börja jobba? ”, mitt i en genomgång, dyker aldrig upp vilket jag av erfarenhet vet sker i många klasser med matteböcker. Eleverna slutar tävla och kan jobba i sin egen takt. Mindre tävlande gynnar elever som är svaga i matematik. Känslan av att inte hänga med försvinner och därmed ökar självförtroendet. Om ett barn behöver träna mer på ett begrepp kan det lugnt träna vidare på en övning till utan att det känner att boken väntar på att bli klar.

När man arbetar med mattebok är det lätt hänt att barnet ibland arbetar vidare i boken utan att uppgifterna blir rättade. På något vis hinner man ge eleverna direkt feedback när de arbetar utan matematikbok vilket gör att man enkelt kan fånga upp de barn som behöver träna mer på ett begrepp eller dylikt. En elev som har lätt för ett visst arbetsmoment kan enkelt hoppa över övningar (många barn gillar inte att hoppa över sidor i en bok).

Samtidigt kräver det mycket av dig som lärare att arbeta utan bok. Du måste skapa en tydlig struktur i undervisningen utifrån målen i Lgr 11. För mig har det inneburit att jag har tvingats reflektera mer över innehållet i mina lektioner vilket bara varit av godo.

Kommentera

