Taluppfattning – Kvantiteter och symboler 10-90

Material: Seguin 10-90 helaSeguinbräda B (eller egentillverkad bräda), 45 tiotal, bordsfilt

Syftet med övningen är att barnet

  • ska lära sig namnen på talen 10-90
  • ska förknippa talen med kvantiteterna 10-90
  • ska lära sig ordningsföljden på de jämna tiotalen

Förmågan att använda matematikens uttrycksformer utvecklas.

Övning: Lägg tiotalen till vänster om brädan. Peka på det första talet (10) och fråga vad talet heter. Be barnet att lägga ut ett tiotal till vänster om talet 10. Peka på nästa tal (20). Fråga vad talet heter och be barnet att lägga ut två tiotal till vänster om talet 20. Fortsätt fram till talet 90. Om barnet har gjort rätt tar alla tiotal slut.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Här kommer seguinbrädan i ett word-dokument.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s