Det är en fördel om eleverna redan i tidig ålder lär sig att
”Likhetstecknet används mellan olika namn för samma tal”.
Material: ”Gungbräda”, talblock
Syftet med övningen är att barnet ska
- förstå likhetstecknets betydelse
- se matematiska likheter
- träna på att lösa uppgifter med öppna utsagor
PDF gungbräda
PDF talblock (kopieras på färgat papper)
Word Talblock
Förmågan att använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp utvecklas.
Övning, öppna utsagor med addition
Ge barnet en uppgift t ex 9 = 6 + __ .
Låt barnet lägga motsvarande talblock på ”gungbrädan”.
- Hur mycket måste vi lägga till på högra sidan för att ”gungbrädan” ska väga jämnt?
-
Jo, tre!
Övning, öppna utsagor med subtraktion
Ge barnet en uppgift t ex 9 – __ = 3
- Vilket talblock måste vi täcka över nian med för att det bara ska bli tre kvar?
-
Jo, talblock sex!
Anmärkning: Jag förvarar mina talblock i Betapedagogs genomskinliga myntaskar. Anpassa måtten på blocken efter askens storlek. Använd samma färger som på ”Lilla pärltrappan”. Lägg två uppsättningar i varje ask och gör många extra talblock för de försvinner lätt.
Pingback: Öppna utsagor i talområdet 0-10 | Montessoriinspirerad matematik
Pingback: Öppna utsagor i talområdet 0-40 | Montessoriinspirerad matematik
Pingback: Öppna utsagor i talområdet 0-20 | Montessoriinspirerad matematik
Pingback: LIkhetstecknets betydelse | Pearltrees
Finns det mallar till talblocken på din sida?
Du hittar dem på
Tack 💛 och tack för din underbara sida!
Pingback: Matematik II pedagogisk lektion planering för åk 1 och åk 3 – Fatma`s dpy
Jättebra sida! Stort tack för allt material du/ni lägger ut
Carin