De fyra räknesätten – Strategier och tips till ”Lilla Minus” för föräldrar

Lilla Minus

Allmänt

Uppgifter i subtraktion där ena termen är högst 10 kallar vi i skolan för ”Lilla Minus”.

(term – term = differens)

Här nedan har vi delat in subtraktionsuppgifterna i olika svårighetsgrader.

I början kan barnen med fördel ta hjälp av konkret material när de lär in uppgifterna.

Målet för åk 1 är att barnen ska automatisera alla uppgifter i ”Lilla Minus” dvs att de ska kunna svaret på uppgifterna direkt utan att använda konkret material eller att ramsräkna fram svaret.

Ett mindre

10-1   9-1   8-1   7-1   6-1   5-1   4-1   3-1   2-1   1-1

Träna först på att ramsräkna neråt från 10, 10, 9, 8, 7 osv.

Slå en tärning, gärna 0-9 tärning, och låt barnet säga talet som är ett mindre än vad tärningen visar.

Minus noll ändrar ingenting

10-0   9-0   8-0   7-0   6-0   5-0   4-0   3-0   2-0   1-0   0-0

Berätta räknesagor.

Exempel: 8-0

När jag gick in i affären hade jag 8 kr i fickan, eftersom jag inte köpte något i affären hade jag fortfarande 8 kr i fickan när jag kom ut igen.

Minus allt

10-10   9-9   8-8   7-7   6-6   5-5   4-4   3-3   2-2   1-1   0-0

Berätta räknesagor.

Exempel: 10-10

När jag gick in i affären hade jag 10 kr i fickan. Jag köpte en studsboll för 10 kr. När jag gick ut ur affären hade jag inga pengar kvar.

Minus nästan allt

10-9   9-8   8-7   7-6   6-5   5-4   4-3   3-2   2-1

Berätta räknesagor så att begreppet ”nästan allt” blir klart för barnen.

Exempel: 5-4

Pelle hade fem bollar med sig. Han gav mig fyra. Pelle är jättebussig. Han fick ju bara en kvar själv.

En tvilling går

2-1   4-2   6-3   8-4   10-5

En tvilling går hänger samman med ”Dela lika”. Repetera ”dubblorna” (1+1, 2+2, 3+3 osv)

Berätta räknesagor.

Exempel 8-4

Karin har 8 hallonklubbor, hon ger hälften till sin lillasyster.

Hur många behåller hon själv?

En tiokamrat går

10-9   10-8   10-7   10-6   10-5

10-1   10-2   10-3   10-4

Lek ”Knappleken”

Två eller tre deltagare. Man behöver tio knappar.

En av deltagarna håller händerna bakom ryggen och fördelar knapparna mellan händerna. Övriga deltagare ska gissa hur många knappar som finns i respektive hand. Den som först gissar rätt får överta knapparna.

Hel hand

10-5   9-5   8-5   7-5   6-5

9-4    8-3    7-2    6-1

Vi tar bort en hel hand dvs fem fingrar alt får kvar en hel hand.

Två ska gå

10-2   9-2   8-2   7-2   6-2   5-2   4-2   3-2   2-2

Träna först på att ramsräkna baklänges med två steg i taget (2-skutt),

10, 8, 6, 4, 2, 0 och 9, 7, 5, 3, 1.

Kasta en tärning, gärna 0-9, och låt barnet säga vilket tal som är två mindre än det antal tärningen visar.

Nio minus sex är tre, går bra de´me´

9-6  9-3

Nio gummor kan man se.

Alla dansar tre och tre.

Sex av dem ska gå till Mora,

tre till marknaden i Nora.

Sex och tre det är ju nio.

Nio, det är nästan tio.

Dela så lika som möjligt

7-3   7-4

Berätta räknesagor.

Jonas och Anna gjorde 7 mål tillsammans på fotbollsmatchen. Anna gjorde ett mål mer än Jonas. Jonas gjorde 3 mål och Anna 4.

Öva på uppgifterna en stund varje dag tills de är helt automatiserade.

Lycka till!

 

 

 

Annonser

2 thoughts on “De fyra räknesätten – Strategier och tips till ”Lilla Minus” för föräldrar

  1. Ping: Introduktion av subtraktion i talområdet 0-10 | Montessoriinspirerad matematik

  2. Ping: Matematik | Pearltrees

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s