De fyra räknesätten – Strategier och tips till ”Lilla Plus” för föräldrar

Information till föräldrar

Allmänt

Uppgifter i addition där summan är högst 10 kallar vi i skolan för ”Lilla plus”.

(term + term = summa)

Här nedan har vi delat in additionsuppgifterna i olika svårighetsgrader. I början kan barnen med fördel ta hjälp av konkret material när de lär in uppgifterna.

Målet för åk 1 är att barnen ska automatisera alla uppgifter i ”Lilla plus” dvs att de ska kunna svaret på uppgifterna direkt utan att använda konkret material eller att ramsräkna i huvudet.

Det är nödvändigt att lära sig ”Lilla Plus” och ”Lilla Minus” i de lägre årskurserna eftersom denna kunskap utgör grunden till all addition och subtraktion, då den senare generaliseras i högre talområden. (Kan man 3+3 så kan man generalisera till 30+30, 300+300 osv.)

Att tänka på

I skolan har barnen lärt sig att ta det största talet först. Påminn ditt barn om ledordet: Ta störst först när ni övar på additionsuppgifter. Ex uppgiften 2 + 7 räknar man enklast ut om man istället tänker 7 + 2 dvs man räknar upp från 7 (8, 9) istället för från 2 (3, 4, 5, 6, 7, 8, 9).

Alla uppgifter kan tränas med enkla räknekort, med uppgiften på framsidan och svaret på baksidan. Använd lite hårdare papper. Klipp av högra hörnet så är det lättare att sortera korten.

Ett mer

1+1            2+1            3+1            4+1            5+1            6+1            7+1           8+1            9+1

1+2            1+3            1+4            1+5            1+6            1+7            1+8           1+9

De här uppgifterna bygger på ramsräkning, dvs talramsan 1, 2, 3 osv och innebär att man flyttar sig ett steg framåt i talraden. Om barnen är säkra på talens grannar dvs talet före och efter ett visst tal 5 6 7, har de oftast inga problem med den här typen av uppgifter.

Kasta en tärning, gärna 0-9, och öva upp snabbheten genom att låta barnet säga det antal som är ett mer än tärningen visar.

Plus noll ändrar ingenting

0+0            1+0            2+0            3+0            4+0            5+0            6+0            7+0            8+0            9+0            10+0

0+1            0+2            0+3            0+4            0+5            0+6            0+7            0+8           0+9            0+10

Den här typen av uppgifter kan tränas med hjälp av räknesagor. Den ena typen av räknesagor ska utgå från noll först, t ex 0+5. ”Jag hade inte några pengar, men så fick jag fem kronor av mamma, så nu har jag fem kronor.”

Den andra räknesagan ska utgå från en uppgift med noll sist, t ex 5+0. ”När jag ätit fem glassar, så orkade jag inte mer. Den dagen åt jag bara fem glassar.”

Räknesagorna hjälper barnen att förstå innebörden i ledordet: Plus noll ändrar ingenting.

Tvillingar / Dubblor

1+1             2+2            3+3            4+4            5+5

Barnen kan ha hjälp av sina händer och fingrar när de lär in kombinationerna. De sätter pekfingrarna mot varandra för 1+1, pekfinger-långfinger på den ena handen mot pekfinger-långfingerpå den andra handen för 2+2 osv. Se fler övningar under rubriken ”Samband och förändring – dubbelt och hälften” t ex ”Dubbelt med tärning”.

Nästan tvillingar / Nästan dubblor

1+2            2+3            3+4            4+5

2+1            3+2            4+3            5+4

När man kan 2+2 riktigt säkert är det inte svårt att räkna ut vad 2+3 är. I skolan har vi övat att se 2+3 som 2+2 är 4 och ett mer är 5.

Spela gärna spelet ”Nästan dubblor”.

Två till

1+2            2+2            3+2            4+2            5+2            6+2            7+2            8+2

2+1            2+3            2+4            2+5            2+6            2+7            2+8

1+2, 2+2, 3+2 har vi övat på tidigare. Det är bra att träna på att ramsräkna med två steg (2-skutt) innan man börjar träna på den här typen av uppgifter, 2, 4, 6, 8, 10 och 1, 3, 5, 7, 9 osv

Kasta en tärning och låt barnet säga den summa som är två mer än tärningen visar.

Hel hand

5+0            5+1            5+2            5+3            5+4            5+5

0+5            1+5            2+5            3+5            4+5

De enda nya uppgifterna här är 5+3 och 3+5.

Lättast är att tänka hel hand (fem fingrar) plus ett antal ental.

Åtta är ju fem och tre,

Lätt att fatta ska du se.

Fem barn snurrar på en stång,

Tre barn hoppar dagen lång.

Öva ”Snabbtitt”.

Visa talen 6, 7, 8, 9, 10 med en hel hand plus 1, 2, 3 osv fingrar på den andra handen. Låt barnet snabbt avgöra vilket tal du visar.

Öva taluppfattning med en femkrona och fem enkronor.

Tiokamrater

0+10          1+9            2+8            3+7            4+6            5+5

10+0          9+1            8+2            7+3            6+4

Det är bara 7+3, 6+4 och 3+7, 4+6 som är nya.

Lek leken ”Knappleken”

Två eller tre deltagare. Man behöver tio knappar.

En av deltagarna håller händerna bakom ryggen och fördelar knapparna mellan händerna. Övriga deltagare ska gissa hur många knappar som finns i respektive hand. Den som först gissar rätt får överta knapparna.

Lek leken ”Tio kulor”

Du har 10 kulor. Fördela dem i dina två händer och visa bara den ena handen. Ställ frågan hur många kulor som finns i den andra handen. Upprepa övningen många gånger. Låt sedan barnen arbeta vidare två och två.

Fler övningar hittar du under ”Dela upp tal”.

Tre plus sex är nio, det blir inte tio

6+3            3+6

Nio gummor kan man se.

Alla dansar tre och tre.

Sex av dem ska gå till Mora,

tre till marknaden i Nora.

Sex och tre det är ju nio.

Nio, det är nästan tio.

 

Öva på uppgifterna några minuter varje dag tills de är helt automatiserade.

Annonser

5 thoughts on “De fyra räknesätten – Strategier och tips till ”Lilla Plus” för föräldrar

  1. Ping: Huvudräkning – ”Lilla Plus” á la Gudrun Malmer | Montessoriinspirerad matematik

  2. Ping: De fyra räknesätten – Strategier och tips till ”Lilla Plus” för föräldrar | thelne

  3. Ping: Introduktion av addition i talområdet 0-10 | Montessoriinspirerad matematik

  4. Ping: Strategier | Pearltrees

  5. Ping: Lilla plus och lilla minus – föräldrainformation och träning – 1B på Vällingbyskolan

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s