Dela upp tal – Tiokamraterna, tips och ideér

Syftet med övningarna är att barnet ska bli säker på uppdelningen av talet 10.

Övningar:

”Hur många är kvar”

Låt 10 barn gå ut i korridoren. Några av dem kommer sedan in i klassrummet. Barnen som sitter kvar i sina bänkar gissar/räknar ut hur många som är kvar i korridoren.

”Tio kulor”

Du har 10 kulor. Fördela dem i dina två händer och visa bara den ena handen. Ställ frågan hur många kulor som finns i den andra handen. Upprepa övningen många gånger. Låt sedan barnen arbeta vidare två och två.

”Lyssna noga”

Du har 10 kulor. Släpp ner några av kulorna (en i taget) i en plåtburk. Barnen blundar och lyssnar noga.

Ställ frågan hur många kulor som ligger kvar på bordet.

”Ormen”

Gör en orm av 10 ca 1 cm stora träkulor (ev i två färger 5+5). Köp en liten skattkista som ormen får plats i. Lägg i en del av ormen och stäng locket.

Hur många kulor finns i kistan om 3 kulor är utanför kistan?

Bowling på skolgården

Använd 10 petflaskor och en boll. Hur många flaskor lyckas du välta och hur många står kvar?  Du får ett poäng för varje flaska du lyckas välta!

Bowling
Antal flaskor Jag lyckades välta… … stod kvar
10
10
10
10
10
10
10
10
Så här många poängfick jag…

Sjung ”Tiokamratvisan”

Tiokamrat-visan

Melodi ”Gubben noak”

0+10

1+9

2+8 med

3+7 är tio

4+6 är tio

5+5 hur ska det gå?

Jo, tio även då!

 

”Vem är min tiokamrat?”.

Barnen får ett nummer var (0-10). På given signal gäller det för barnen att hitta sin tiokamrat. Efter hand som barnen hittar sina kamrater ställer de upp på ett led (två och två). När alla står uppställda får paren ropa upp sina tal.

”Tiokamrat-memory”

Blanda 2 uppsättningar av 0-10 kort och lägg dem med baksidan upp på bordet.

Den spelare som börjar vänder upp två kort. Är korten tiokamrater behåller spelaren paret. Sedan är det nästa spelares tur att vända upp två kort för att försöka få par.

Drar spelaren två kort som inte är tiokamrater vänds dessa tillbaka. Sedan är det nästa spelares tur att vända upp två kort för att försöka få par.

Den som har fått flest par har vunnit.

Ekorren har tio nötter

Spelarna får

  • ett protokoll
  • en ask
  • 10 nötter

Den ena spelaren lägger 10 nötter i asken och tar sedan upp några nötter som hon visar för sin kamrat. Denne tänker ut hur många nötter som finns kvar i asken. Svarar hon rätt får hon rita en nöt i protokollet. Spelarna byter sedan roll och spelet fortsätter tills bägge fått försöka sex gånger var. Den som får flest nötter vinner!

Tiostress 1

Material: Serholts ”Upp till 20” – kortlek (eller vanlig kortlek, ess=1)

Lägg ut en talrad från 0-10. Blanda övriga kort och lägg ut dem i en hög.

Turas om att dra ett kort från högen och lägg på bordet. Den som först sätter sitt finger på det kort i talraden som tillsammans med det dragna kortet blir 10 vinner kortet som är draget från högen.

Den som har flest kort när spelet är slut har vunnit.

Varianter: Använd en talradsremsa från 0-10 istället för att lägga ut kort från 0-10.

Tiostress 2

Material: 0-10 kortlek, varje tal * 4 t ex Serholts ”Upp till 20” – kortlek

Blanda korten väl. Dela upp korten i lika många högar som ni är spelare (lämpligen 2).

Lägg en hög kort, med baksidan upp, framför varje spelare.

På given signal lägger båda spelarna upp ett kort längs en linje mellan spelarna. Om korten har tal med tiokamrater t ex 3 och 7, gäller det för spelarna att banka på båda korten, med två händer, så snabbt som möjligt. Den som först bankar på båda korten, med båda händerna, samtidigt vinner paret.

Om korten som lagds ut inte är tiokamrater fortsätter spelarna att lägga ut vars ett kort på given signal, så att det ligger fyra kort på rad mellan spelarna. Är det två av de fyra korten som är tiokamrater så gäller det att banka på dessa så snabbt som möjligt.

Om det fortfarande inte ligger några tiokamrater på bordet fortsätter spelarna att lägga ut vars ett kort.

Om det ligger mer än ett tiokamrat-par på bordet och spelarna bankar på vars ett par får båda ta kort från bordet.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s