Samband och förändring – Dubbelt, introduktion

Material: Multilinkklossar 2*2 cm (Sica)

Syftet med övningen är att barnet ska förstå innebörden av begreppet dubbelt.

Förmågan att förstå och se samband mellan begrepp utvecklas.

Övning: Introduktion till dubbelt och hälften

Läraren bygger ett torn som är fyra klossar högt. Alla klossar ska ha samma färg.

Eleverna bygger ett lika högt torn i samma färg.

Eleverna uppmanas att bygga på tornet så att det blir dubbelt så högt som det som de redan byggt. Påbyggnadsklossarna ska ha en annan färg än ursprungstornets klossar.

Dubbelt = Lika många till

Upprepa övningen tills barnen känner sig säkra på begreppet.

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s