Problemlösning i flera steg

Förmågan att resonera och att lösa matematiska problem tränas.

För små barn kan det kännas övermäktigt att försöka lösa problem i flera steg. För att barnet inte ska tappa intresset brukar jag göra så här:

Exempel ”Gula och röda spadar”

Barnen arbetar i grupp, två och två verkar fungera bäst.

Jag delar upp problemet och skriver en ”ledtråd” på varje problemlösningskort (se nedan). Oftast försöker jag skapa problem med fyra ledtrådar. Jag delar ut ledtrådarna med texten nedåt. Barnen läser en ledtråd i taget. När alla ledtrådar är upplästa bestämmer sig barnen tillsammans för vilken ledtråd som är bäst att börja med (förmågan att resonera). Om barnen inte förstår en ledtråd ber jag dem att läsa den minst en gång till, gärna två. Beroende på vad det är för uppgift så får barnen därefter gå och hämta konkret material eller papper som de tror sig behöva vid lösningen av problemet (förmågan att lösa problem). Elevernas olika lösningar presenteras i en gemensam samling (om vi arbetat med samma problem). Vilken/Vilka strategier fungerar bäst?

Barnen får ofta lösa flera problem av samma typ för att få möjlighet att prova och befästa en hållbar strategi.

Här hittar du uppgifterna som PDF-fil.

Röda och gula spadar 1.

(Klipp isär korten.)

Spadar 1Röda och gula spadar 2.

Spadar 2Röda och gula spadar 3.

Spadar 3Det är en smaksak om man vill laminera ”riktiga” spadar eller endast använda symboler för spadarna t ex röda och gula pappersbitar. I testsammanhang har eleverna oftast begränsad tillgång till konkret materiel varför jag föredrar papperslappar.

Spadar

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s