Bedömning – Matriser i matematik

Hur arbetar man med formativ bedömning i matematik när barnen befinner sig på så olika nivåer?

Är formativ bedömning något som har positiv inverkan på barnens resultat även i de lägre årskurserna?

De frågorna har jag ställt mig många gånger.

När jag för ett tag sedan introducerade matriser för barnen fick jag svar på frågan. Alla barn älskar sina matriser och jobbar betydligt mer målinriktat när de vet vad som förväntas av dem.

Så här gör jag!

Barnen sätter in den aktuella matrisen längst fram i pärmen. ”Kunskapskraven” är lätta för barnen att förstå. De moment som eleven behärskar markerar jag och barnet tillsammans med ett kryss. Barnet färglägger sedan rutan. Jag gör individuella matriser till de barn som inte kommit så långt i matematikutvecklingen för att alla elever ska få möjlighet att färglägga ungefär lika många fält.

När lektionen börjar funderar barnet en stund på vilket mål de ska sträva mot på dagens lektion. De placerar ett gem vid detta mål och börjar arbeta med uppgifterna som är kopplade till det aktuella målet. I slutet av lektionen utvärderar vi dagen arbete.

C:3 betyder att arbetsuppgifterna ligger på hyllplan 3 i bokhylla C (Talraden 1-1000)

Matris positionssystemet nyHär kommer matriserna som PDF-filer.

Här nedan ser ni ett gammalt exempel som visar hur gemet placeras och hur rutorna färgläggs.

Matris positionssystemet

Annonser

2 thoughts on “Bedömning – Matriser i matematik

  1. Ping: Matriser | Pearltrees

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s