Dela upp tal – Burken

Materiel: Burk i metall, 10 kulor, overheadpenna

Övning: Samla barnen i en ring på golvet. Säg att vi ska dela upp talet 10. Släpp ner exempelvis tre kulor i burken, en och en. Barnet lyssnar noga och antecknar antalet på det laminerade protokollet. I kolumn tre skriver barnet därefter ner hur många kulor fröken har kvar i sin hand (i det här fallet sju).

Upprepa övningen fem gånger.

Kulor i burken

PDF-fil

word-dok

Vid rättning brukar jag ta upp flirtkulor med barnens namn ur en stor burk. Om det står t ex Kalle på kulan så får Kalle säga sitt svar. På så sätt ser man till att alla elever är engagerade i övningen.

Om man önskar kan man låta barnet göra en självskattning på baksidan av kortet efter övningen.

T ex – Hur bra tycker du att du kan tiokamraterna?

  1. Jag behöver konkret materiel

  2. Jag kan räkna ut dem utan konkret materiel men jag kan inte alla ”med flyt”.

  3. Jag är helt säker på alla tiokamrater.

Kommentera

