Algoritmer – planscher och instruktioner till arbetet med konkret material

Algoritmer

Nedan hittar du planscherna.

Algoritmer med konkret material (word)

Algoritmer med konkret material (PDF)

Förstora bifogade dokument till A3!

Addition utan växling

  1. Barnet bygger term 1 och 2 (på planschen) med multibasmaterialet eller banken. Term 1 på första raden och term 2 på andra raden.Positionsboken 1

Bild på multibasmaterialet. OBS! Boken ska inte användas.

  1. Barnet börjar med att föra ner entalen och därefter tiotalen

algoritmer med pilar

  1. Barnet avläser summan.

Addition med växling

  1. Barnet bygger term 1 och term 2 med multibasmaterialet eller banken.

  2. Barnet börjar med att föra ner entalen. Om det är fler än nio ental växlas tio ental till en tiotalsstav. Tiotalsstaven placeras ovanför de övriga tiotalen.

  3. Barnet för ner alla tiotal, även växlingstiotalet.

  4. Barnet avläser summan.

Subraktion utan växling t ex 59-32

  1. Barnet bygger den största termen (59) på översta raden på planschen.

  2. Barnet bygger den andra termen (32) med talkort. Talkorten för term 2 (32) lägger barnet på en bricka.sifferkort Vi lägger alltså inget material på rad två på planschen.

  3. Barnet börjar med att ta bort två ental från term 1 (59). De två entalen lägger barnet på brickan med talkorten.

  4. Barnet tar bort 3 tiotal från term 1 (59). Tiotalen lägger barnet också på brickan.

  5. Barnet kontrollerar om antalet tiotal och ental som tagits bort från term 1 stämmer med term 2.

  6. Barnet går tillbaks till A3-pappret och börjar med att föra ner alla ental som är kvar av term 1. Därefter förs alla tiotal ner.

  7. Barnet avläser differensen.

Subraktion med växling t ex 52-39

  1. Barnet bygger den största termen, term 1 (52), på den översta raden på planschen.

  2. Barnet bygger den andra termen (39) med talkort. Talkorten för term 2 (39) lägger barnet på en bricka.sifferkort Vi lägger alltså inget material på rad två på planschen.

  3. Barnet börjar med att ta bort nio ental från 52. Eftersom det bara finns två ental måste barnet ”gå till banken” och växla ett tiotal till tio ental. De tio entalen placeras i entalsrutan på den första raden. Nu ligger det 12 ental i denna ruta vilket gör att barnet kan ta bort nio ental. De nio entalen lägger barnet på brickan.

  4. Barnet tar bort 3 tiotal från talet 59. Tiotalen lägger barnet också på brickan.

  5. Barnet kontrollerar om antalet tiotal och ental som tagits bort från term 1 stämmer med term 2.

  6. Barnet går tillbaks till A3-pappret och börjar med att föra ner alla ental som är kvar av term 1. Därefter förs alla tiotal ner.

  7. Barnet avläser differensen.

En bild säger mer än tusen ord men tyvärr har jag i skrivandets stund inte tillgång till materialet.

Annonser

One thought on “Algoritmer – planscher och instruktioner till arbetet med konkret material

  1. Ping: Nya algoritmstenciler med tiotalsövergång i talområdet 100-999 | Montessoriinspirerad matematik

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s