Ett litet boktips från Gleerups …

En bokserie som gett mig mycket inspiration till bl a tematisk matematik är …

Anthony Furness bok

Matematik i förskoleklass samt skolår 1, 2 och 3 med tillhörande kopieringsunderlag

av Anthony Furness

Gleerups förlag

Klicka på boken eller länken här så får du ett smakprov!

Annonser

5 thoughts on “Ett litet boktips från Gleerups …

  1. Hej! Jag har sökt boken på Gleerups men den finns inte att få tag i. Har du några förslag på vart jag kan vända mig?
    Med vänlig hälsning Sanna

  2. Hej! Har lite frågor till dig. Hur planerar du upp ett läsår för att känna att du hinner med och barnen ska få lära i sin takt? Samt hur du har tänker kring placering i klassrummen. Har dina elever bänkar eller sitter de kring bord? Tänkte även fråga vad du fått för respons från föräldrar då du väljer att inte arbeta med en arbetsbok. Jag ser mycket upp till dig som lärare och den dagen jag tar steget och utbildar mig hoppas jag bli lika driven och engagerad som du är med barnen!

    • Hej Linda! Tack för din fråga. I min förra klass hade jag bara 12 elever så vi hade gott om plats. I den nya klassen kommer jag att ha 19 elever. Vi kommer att sitta vid tre bord men det kommer även att finnas enskilda platser för de elever som har behov av att sitta mer avskilt. Det är ingen förälder som varit negativ till att vi arbetat utan mattebok eftersom de förstått att jag kunnat individanpassa undervisningen på ett helt annat sätt när vi arbetat med stenciler och arbetsschema som varit på det enskilda barnets kunskapsnivå. Ibland har man barn i klassen som tycker att det känns tryggt att ha en mattebok och då brukar de få små arbetsböcker med färdighetsträning från Studentlitteratur (haren, igelkotten osv). Lycka till med ditt fortsatta arbete!

    • När det gäller planeringen kring ett läsår så har jag tidigare haft förmånen att starta matematikundervisningen i F-klass vilket gjort att vi legat ett steg före. Jag tänker att det tar tid att skapa en djup förståelse men att man tjänar på det i längden. Det finns elever som inte får den djupa förståelsen hur mycket man än jobbar med praktiskt material och då har jag tillsammans med specialpedagog kommit fram till att man ändå måste gå vidare till svårare områden (fast det tar emot) för att man ska hinna med alla delar i matematiken. Ibland måste kunskapen mogna fram.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s