Ämnesintegrerad undervisning – Vattnet på vår jord

NO-lab 2

På 4-5:ornas NO-lektioner har vi just nu tema vatten och i samband med detta stöter barnen på många texter och filmer där begreppet % nämns. Förstår barnen egentligen vad vi menar när vi säger att…

  • 71% av jordens yta är täckt av vatten
  • 97 % av allt vatten på jorden är saltvatten
  • salthalten i havet är ca 3,5 %
  • osv

…elller är det bara olika tal som dyker upp utan att skapa någon djupare förståelse?

På dagens halvklasslektion ville jag ge barnen en tydlig bild av vad vi menar när vi säger att 97% av allt vatten på jorden är saltvatten.

Vi började med att repetera begreppet %. I stort sett alla elever kände till att procent är samma sak som hundradel och att 1 hel =100 %.

Därefter fick barnen gissa andelen saltvatten/sötvatten/is på vår jord. En populär gissning var 60% saltvatten, 25% sötvatten och 15% is.

Efter en del diskussioner avslöjade jag att 97 % av allt vatten är saltvatten, 2 % is och 1 % sötvatten i flytande form. För att synliggöra förhållandet mellan saltvatten/sötvatten och is  blandade vi en stor dunk med ”saltvatten” (vatten+blå karamellfärg+salt) och lite ”sötvatten” (vatten+röd färg). Vattnet till ”isen” hade jag ställt in i frysen dagen innan.

Jag berättade att ”allt” vatten på jorden skulle fördelas i 100 plastmuggar.

-Hur många av muggarna ska då innehålla saltvatten?

-Hur ska vi placera muggarna för att vi enkelt ska se att vi har satt ut 100 muggar?

Jag delade in barnen i fyra grupper. Varje grupp fick i uppgift att fylla 20 muggar med en deciliter ”saltvatten” och därefter placera muggarna på golvet enligt 10*10 principen.

Hur mycket är egentligen en dl?

-Ska man fylla hela dl-måttet?

-Behöver vi mäta med mått varje gång vi ska fylla en mugg eller kan vi göra på något annat sätt?

Många kluriga matte-frågor dök upp…

NO-lab 4

När de åttio muggarna väl placerats på golvet hjälptes vi åt med att fylla resterande 17 muggar med saltvatten. Två muggar fylldes därefter med  is och en med rött ”sötvatten”.

Till slut såg det ut så här…

NO-lab 2

NO-lab3

-Hur mycket vatten behövde vi använda för att fylla muggarna? undrade en elev.

-Hur mycket vatten behöver du för att fylla en rad med muggar om det är 1 dl vatten i varje mugg? undrade jag.

-Hur mycket vatten behöver vi då för att fylla tio rader med muggar?

-Hur mycket salt är det egentligen i saltvatten? Vad tror du? Häll i och smaka! 

Detta blev en riktigt lyckad lektion för både fröken och hennes elever!

Självklart kommer vi att diskutera vidare hur vi kan ta hand om vårt dricksvatten och hur vi kan bli ”Vatten-smarta”.

Annonser

One thought on “Ämnesintegrerad undervisning – Vattnet på vår jord

  1. Underbart och så pedagogiskt! Som dina inlägg brukar vara med andra ord :-). På samma tema kopplat till sannolikhet brukar vi kasta en ”jordbadboll” mellan oss 100 gånger. Varje gång man tar emot så sätter man pekfingret på en punkt utan att titta på globen. Man kollar sedan om man hamnat på hav eller land och meddelar den som fått jobbet som sekreterare ( gör streck i grupper om 5 under rubrik hav resp. land)). Utfallet brukar hamna mycket nära 70-30. Ditt exempel med muggarna kan ytterligare konkretisera den inledande presentation jag brukar ha. Stort tack!
    /Lena

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s