Hemliga tal i talområdet 100-999

Här kommer 12 kort med hemliga tal. Om barnen ska arbeta med korten samtidigt i halvklass (ca 12 elever) rekommenderar jag 3 ex av kort nr 1-4 och 1-2 ex av kort 5-12. Korten lamineras och barnen skriver talen med vattenlöslig OH-penna.

Multibasmaterialet eller banken kan vara bra att använda även i den här övningen!

Hemliga tal 1

Hemliga tal 6

När barnen ska lösa uppgifterna med bråktal (se ovan) är planschen nedan ett bra hjälpmedel.

Hemliga tal tredjedlarHemliga tal elev

Eleverna antecknar vilka kort de gjort i protokollet nedan.

Hemliga tal protokoll

Hemliga tal facitHemliga tal facitbok

Alla facitkort samlas för enkelhetens skull i en spiralbok. Jag skar av sidorna något och la pappret så långt till höger jag kunde i fickan för att bara behöva göra hål i lamineringsfilmen och inte i pappret.

När barnen har gjort alla 12 kort får de gärna prova på att göra egna uppgiftskort till sina kamrater. Det finns en ”tom” sida i dokumenten nedan.

Hemliga tal 0-999 2015 (word-dok)

Hemliga tal 0-999 2015 (PDF)

Hemliga tal 0-999 2015.2 (Bråk-plansch PDF)

Lycka till!

3 thoughts on “Hemliga tal i talområdet 100-999

  1. Hej! Jag har en fråga som kanske inte passar till just det här inlägget, men har du några tips på hur man kan arbeta för att få eleverna att förstå tiotalsövergång och positionssystemet? Jag är helt ny som lärare, har åk 1 och känner att jag liksom står och stampar… Skulle bli jätteglad för tips!

Kommentera

