Har du något barn i klassen som har svårt för att lära sig läsa? Prova mina läslistor!

En liten avstickare…

läsa steg för steg 2

 

Jag lär mig läsaläsa steg för steg

”Då läsningen börjar är det av största vikt att barnet får uppleva lyckan av att klara av sina uppgifter” (Att lära barn läsa, Bodil Jönsson)

Jag lär 1

Jag lär

Det här materialet gjorde jag för några år sedan (med inspiration från montessoripedagogikens rosa listor och boken ”Att lära barn läsa”) och det bygger på att barnen lär sig läsa i väldigt små steg. I steg 1 behöver barnet bara kunna bokstavsljuden Aa, Oo, Ee, Åå, Ii, Ss, Ll, Mm, Nn, Rr, Ff och Vv vilket gör att de allra flesta elever upplever att de kan läsa redan från början. Det är en härlig känsla att se glöden i barnens ögon när de förundrat konstaterar att, – Jag kan läsa! Så låt dig inte luras av att materialet ser lite tråkigt ut.

I en klass provade jag två olika läsmetoder, grupp 1 fick läsa småböcker på barnets egen nivå (alla i gruppen hade knäckt läskoden) och grupp 2 (som inte kunde läsa) lärde sig läsa med hjälp av läslistorna. Efter ett halvår gjorde vi ett lästest i klassen och det visade sig att fyra av de sex barn som lärt sig läsa med hjälp av läslistor var betydligt snabbare läsare än eleverna i grupp 1. Tillfällighet eller ej, vad vet jag!

Här kommer materialet!

Läsa steg för steg som word-dokument.

Läsa steg för steg som PDF.

Kommentera

