Statistik/problemlösning/dubbelt och hälften

I den här uppgiften får barnen visa att de

  • förstår begreppen dubbelt och hälften
  • kan skapa en tabell och ett diagram utifrån given fakta

Låt gärna barnen komma på minst två frågor att ställa till en kamrat utifrån diagrammet, till exempel:

  • Vilken frukt tycker barnen i klassen bäst om?
  • Hur många fler är det som gillar … än …?
  • Vilken frukt tycker färst barn bäst om?

Statistik med problemlösning word

Statistik med problemlösning PDF

Frukter – hjälpmedel för att kunna lösa uppgiften

problemlo%cc%88sning-favoritfrukter-i-2c-mf3

frukter-till-problemlo%cc%88sning

Laminera och klipp ut frukterna. Vill man göra det ännu tydligare kan man rita barnen i klassen också. Frukterna kan placeras i form av ett stapeldiagram.

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s