Terminsplanering åk 2

Eftersom jag börjar med en ny klass kommer jag under hösten att repetera matematikens grundläggande begrepp. Planeringen kommer att fyllas på efter hand som jag lär känna eleverna och vet vilken nivå de befinner sig på. De nio första veckorna kommer vår IT-pedagog Bodil att arbeta en del i klassen. Vår förhoppning är att eleverna under terminen ska skapa en digital matematikbok där de bl a ska spela in filmer där de själv beskriver matematiska begrepp. Syftet är att matteboken ska bli en del i BFL-arbetet.

Vecka 1 – Talraden

(se även ”talraden”)

Syfte och mål med övningarna:

Steg 1

Eleverna ska

Steg 2

Eleverna ska

  • kunna ramsräkna till 100, även från givna tal t ex 67 (68, 69, 70 …)
  • kunna skriva talens grannar i talområdet 0-20 och talområdet 0-100

Steg 3

Eleverna ska

  • kunna räkna till 1000, även från givna tal t ex 769 (770, 771, 772 …)
  • kunna skriva talens grannar i talområdet 0-1000

Talraden – Logiskt tänkande

Barnen gör talradsorm 1 i skolan.

Veckans matematikläxa:

Vecka 2- Udda och jämna tal

Vecka 3- Tabeller och diagram

(se även ”sannolikhet och statistik”)

Syfte och mål med övningarna:

Eleverna ska

  • kunna förklara begreppen tabeller och diagram
  • kunna avläsa enkla tabeller och diagram
  • kunna göra och presentera en enkel undersökning i tabell- och diagramform

Ungefär så här kommer vi att arbeta:

Begreppen statistik, undersökning, tabell och diagram presenteras.

Barnen tränar på att besvara frågor genom att läsa av en given tabell och ett givet diagram.

Eleverna gör egna undersökningar och presenterar sina resultat i en tabell och i ett diagram.

I skolplus (www.skolplus.se) kan eleverna på ett enkelt sätt skapa och skriva ut ett cirkeldiagram utan att själv behöva omvandla resultaten till procent. (Fungerar ej på iPad!)

Ett kreativt 3D-diagram med sugrör, piprensare, makaroner, lego mm kan med fördel skapas.

piltorp-2-709px

 

I par filmar eleverna varandras redovisning. Filmen läggs in i book-creator.

Skärmavbild 2016-08-18 kl. 22.40.46.png

 

Läxa: Barnen får i uppgift att göra och presentera en egen undersökning där hemma. Kreativitet stimuleras!

Vecka 4

Dubbelt och hälften

Vecka 5

Ordningstalen/Mönster

 

 

Annonser

2 thoughts on “Terminsplanering åk 2

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s