Multiplikation-algoritmer

Här är två mallar till multiplikationsalgoritmer samt några olika varianter som redan är ifyllda (åk 3-6).

Fyll själv i de uppgifter du önskar att eleven ska träna på.

Om du har elever i klassen som inte har automatiserat tabellerna (exv. pga dåligt arbetsminne, vilket är vanligt vid dyslexi eller ADHD) är det lämpligt att en faktor inledningsvis är 2, 3, eller 5 eller att eleven får använda en ”lathund”.  På så sätt har eleven möjlighet att lära sig hur algoritmen fungerar utan att lägga så mycket kraft och energi på att komma fram till rätt produkt.

Mall till XXX*Y (färgkodade siffror, inklusive en färdig stencil)

Mall till XXX*Y (svarta siffror inklusive en ifylld stencil)

(Ändra till typsnittet Comic Sans om du inte har skolstil på din dator.)

Skärmavbild 2019-09-26 kl. 22.47.58Skärmavbild 2019-09-26 kl. 22.50.50

Mall XXXX*Y (färgkodade siffror)

Stencil med uppgifter (XXXX*Y, svarta siffror)

Skärmavbild 2019-09-26 kl. 22.49.15

Och här kommer en stencil där båda faktorerna har två eller flera siffror. Pga platsbrist måste minnessiffrorna skrivas utanför rutorna på denna stencil.

Multiplikationsstencil YYY*XX

Skärmavbild 2019-09-27 kl. 22.54.05.png

1 tanke på “Multiplikation-algoritmer

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s